What’s next? New perspectives on (early) childhood education and care

Eine international besetzte Online-Vortragsreihe mit neuen Perspektiven auf die (früh)kindliche Bildung, Betreuung und Erziehung

Im internationalen Kontext zeigen sich vielfältige Diskurse zur Bildung, Betreuung und Erziehung von Kindern. Dies ist auch bedingt durch differente historische Entwicklungslinien, sozial- und bildungspolitische Rahmungen und Organisationsstrukturen. Zugleich lassen sich auf der Ebene fachwissenschaftlicher Diskurse Gemeinsamkeiten feststellen. Vor diesem Hintergrund lädt die internationale Vortragsreihe Forschende dazu ein, aktuelle Forschungsschwerpunkte und Ansätze zur (früh)kindlichen Bildung, Betreuung und Erziehung vorzustellen und darüber ins Gespräch zu kommen. Die Vortragsreihe möchte neue Perspektiven aufzeigen und gegenwärtige Debatten der Kindheitsforschung und Pädagogik der frühen Kindheit bereichern.

Die fortlaufend konzipierte Veranstaltungsreihe wird veranstaltet vom Kompetenzzentrum Frühe Kindheit Niedersachsen der Universität Hildesheim, dem Zentrum für Kindheits- und Jugendforschung der Universität Bielefeld und dem Institut für Theorie und Empirie des Sozialen (ITES).

An international online lecture series with new perspectives on (early) childhood education and care

Internationally, the discourses on childhood education and care are diverse. This is due to varying historical developments, organizational structures, as well as social and educational policy frameworks. Still, similarities can be found on a scientific discourse level. In this context, the international lecture series invites researchers to present and discuss current research approaches concerning (early) childhood education and care with the aim to provide new perspectives and enrich prevailing debates in childhood studies.

The lecture series is hosted by the Research Center for Early Childhood in Lower Saxony (University of Hildesheim), the Centre for Childhood and Youth Studies (Bielefeld University) and the Institute for Theory and Empiricism of Social Questions (ITES)

 

Organisiert von/ organised by: Prof. Dr. Peter Cloos, Prof. Dr. Meike Sophia Baader, Christoph Kairies (Universität Hildesheim); Dr. Jennifer Carnin (Universität Bielefeld), Stephanie Simon (Technische Universität Dortmund)

Kontaktaufnahme gern per Mail an / contact via: frueheki(at)uni-hildesheim.de


Lectures Winter 2024/2025

   

9. Lecture: 27.01.25 from 18:15 to 19:45 (CET/UTC+1)

Dr.in Wiebke Hiemesch (Hannover)

,Von Straßenbahnen, Hafenbecken und dem Turmbau zu Babel. Zeichnungen jüdischer Kinder aus dem Hamburg der 1930er Jahre als Quellen einer Kindheitsgeschichte'

Moderation: Prof.in Bettina Uhlig (Hildesheim University)

hier anmelden (bis 26.1.) / register here (until 26.1.)


8. Lecture: 20.01.25 from 18:15 to 19:45 (CET/UTC+1)

Dr.in Ursina Jaeger (Researcher at Thurgau University of Teacher Education)

,Kindheit jenseits öffentlicher Institutionen. Die Diversität pädagogischer Alternativität und ihre Implikationen für die Kindheitsforschung'

Moderation: Prof.in Meike Baader (Hildesheim University)

hier anmelden (bis 19.1.) / register here (until 19.1.)


7. Lecture: 24.06.24 from 18:15 to 19:45 (CET/UTC+2)

Michel Vandenbroeck (Associate professor at the Department of Social Work and Social Pedagogy, Ghent University)

,Early childhood education in neoliberal times'

Moderation: Dr. Marius Mader (Wuppertal University)


6. Lecture: 27.05.24 from 18:15 to 19:45 (CET/UTC+2)

Ann Phoenix (Professor of Psychosocial Studies at University College London)

,Why intersectionality is central to meaningful understandings of early education and care'

Moderation: Hoa Mai Trần (Siegen University)


5. Lecture: 30.01.24 from 18:15 to 19:45 (CET)

Jayne Osgood (Professor at Middlesex University London)

,Adventures in care and recklessness: a playful archive of early childhood research'

Moderation: Stephanie Simon (Bielefeld University)


4. Lecture: 15.12.23 from 10:00 to 11:45 (CET)

Karen Malone (Professor at Swinburne University of Technology)

,Researching Posthuman (Early) Childhood Ecologies'

Moderation: Prof. Dr. Florian Eßer (Osnabrück University)


3. Lecture: 11.7. from 18:15 to 19:45 (CEST/UTC+2)

Karin Murris (Professor of Early Childhood Education at the University of Oulu, Finland, and an Emerita Professor of Pedagogy and Philosophy at the University of Cape Town, South Africa)

,Posthumanist perspectives on (early) childhood education’

Moderation: Prof. Dr. Christina Huf (University of Münster)


2. Lecture: 23.5 from 18:15 to 19:45 (CEST/UTC+2)

Joanne Lehrer (Associate professor at Université du Québec en Outaouais)

,Mutiple perspectives on education for 4-year-olds in Quebec (Canada)’

Moderation: Dr. Stefanie Bischoff-Pabst (Bergische Universität Wuppertal)


1. Lecture: 2.5 from 18:15 to 19:45 (CEST/UTC+2)

Alison Clark (Professor of Early Childhood Education at University of South-Eastern Norway)

,Time for a rethink: slow pedagogies in early childhood education and care’

Moderation: Birgit Riedel (Deutsches Jugendinstitut)