Ann-Christin Bruhn

Foto

Contact:

Telephone: +49 5121 883-30546
email contact form
Room: LN 112 - Neubau Bühler-Campus
Consultation time: Vorlesungsfreie Zeit: by appointment only
Homepage: http://www.uni-hildesheim.de/fb3/institute/institut-fuer-englische-sprache-und-literatur/team/ann-christin-bruhn/ Homepage

Fields of work:

  • Institut für englische Sprache und Literatur [Wiss. Angestellte]

 

Research Interests

Instructed Second Language Acquisition, TEFL (Teaching English as a Foreign Language), Bilingual Education (Immersion, CLIL - Content and Language Integrated Learning), Multilingualism

 

Research Projects

Forschungsverbund "Inklusive Bildungsforschung der frühen Kindheit" (2017-2021) Niedersächsisches Vorab

  • SMILE - Studies on Multilingualism in Language Education (2014-2019) Niedersächsisches Vorab, VW Stiftung

 

Short CV (Wissenschaftlicher Werdegang)

Seit 08/2017

  • Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für englische Sprache und Literatur
  • Projektkoordination FLINK (Fremdsprachenlernen in inklusiven Kontexten)

04/2017 - 07/2017                      

  • Tätigkeit als wissenschaftliche Hilfskraft
  • Projektkoordination SMILE (Studies on Multilingualism in Language Education)

04/2015 - 03/2017        

  • Master of Education: Stiftung Universität Hildesheim, Master Lehramt an Grundschulen, Englisch / Kunst

04/2015 -  03/2017                     

  • Tätigkeit als studentische Hilfskraft: Projektmitarbeit SMILE (Studies on Multilingualism in Language Education)

08/2013 -  03/2017                     

  • Tätigkeit als studentische Hilfskraft: Unterstützung bei Administration und Forschungsaufgaben bei Prof. Dr. Kristin Kersten

10/2011 -  09/2015                     

  • Bachelor of Arts: Stiftung Universität Hildesheim

 

Courses Taught

  • WiSe 2017/18: Introduction to CLIL/Immersion
  • WiSe 2018/19: Introduction to CLIL/Immersion
  • WiSe 2019/20: Introduction to CLIL/Immersion
  • WiSe 2020/21: Introduction to CLIL/Immersion

 

Publications

Bruhn, A.-C. (in prep.). Die Entwicklung sprachlicher und kognitiver Fähigkeiten in einsprachigen und bilingualen (Kindertagesstätten und) Grundschulen. Dissertationsprojekt, Universität Hildesheim.

Kersten, K. , Bruhn, A.-C., Schriek, J., Ponto, K., Böhnke, J., Greve, W. (in prep.). Operationalizing foreign language teaching strategies in primary school classrooms. 

Kersten, K., Schelletter, C., Bruhn, A.-C., Ponto, K. (2021). Quality of L2 input and cognitive skills predict L2 grammar comprehension in instructed SLA independently. Languages, 6(3), 124. DOI: 10.3390/languages6030124

Trebits A., Koch, M., Ponto, K., Bruhn, A.-C., Adler, M., Kersten, K. (2021). Cognitive gains and socioeconomic status in early second language acquisition in immersion and EFL learning settings. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1–14.  DOI: 10.1080/13670050.2021.1943307

Bruhn, A.-C, Ponto, K., Kersten, K. (2021). Fremdsprachenlernen in inklusiven Kontexten (FLINK). In C. Bätge, P. Cloos, F. Gerstenberg, K. Riechers (Hrsg.), Inklusive Bildungsforschung der frühen Kindheit. Empirische Perspektiven und multidisziplinäre Zugänge. Weinheim: Beltz Juventa, 32-34.

Gerstenberg, F., Riechers, K., Bruhn, A.-C, Folta-Schoofs, K., Haude, C., Miller, L. Bätge, C., Cloos, P. (2021). Within Limits? Multidisziplinär forschen im Kontext der Frage nach einer Inklusiven Bildungsforschung der frühen Kindheit. In C. Bätge, P. Cloos, F. Gerstenberg, K. Riechers (Hrsg.), Inklusive Bildungsforschung der frühen Kindheit. Empirische Perspektiven und multidisziplinäre Zugänge. Weinheim: Beltz Juventa, 115-149.

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Ponto, K., Böhnke, J., Greve, W. (2018). Teacher Input Observation Scheme (TIOS). Studies on Multilingualism in Language Education, 4, Hildesheim University. DOI: 10.13140/RG.2.2.22467.35368

Böhnke, J., Bruhn, A.-C. (2017). The Use of Scaffolding Techniques in Primary EFL Classrooms. Unpublished MA-Thesis. Hildesheim University.

Bruhn, A.-C. (2015). Developing an Observation Scheme – The Application and Operationalization of Selected Categories. Unpublished BA-Thesis. Hildesheim University.

 

Presentations

"L2 Instruction Predicts Young Learners' L2 Comprehension in Bilingual and Conventional Programs."
(A.-C. Bruhn, K. Ponto, K. Kersten)
AILA 2021 (University of Groningen)

"Type of L2 Instruction Predicts Young Learners’ L2 Lexical and Grammar Comprehension."
(A.-C. Bruhn, K. Ponto, K. Kersten)
AAAL 2021 (Virtual Conference)

"Die Entwicklung des sprachlichen Selbstkonzepts von einsprachigen Lernern und Herkunftssprechern in monolingualen und bilingualen Lernumgebungen"
(A.-C. Bruhn, K. Kersten, W. Greve)
DGFF 2019 (Universität Würzburg)

"The effect of L2 input and cognitively stimulating tasks on second language acquisition"
(K. Kersten, A.-C. Bruhn)
EuroSLA 2019 (Lund University)

"Videografie von sprachlichem Input im Fremdsprachenunterricht und im bilingualen Unterricht: Ein Beobachtungsinstrument"
(K. Kersten, A.-C. Bruhn, W. Greve)
Videografie in der Lehrer_innenbildung (Centrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung, Universität Hildesheim)

"Kognitive Fähigkeiten in zweisprachigen Kitas und Schulen"
(K. Kersten, A.-C. Bruhn, A. Wegner)
Fachtagung Gelebte Mehrsprachigkeit in Krippen, Kitas und Schulen (didacta, Köln, FMKS)

"Operationalizing teacher input: Empirical evidence on the effect of input on the L2 acquisition of young learners"
(A.-C. Bruhn, K. Kersten)
EuroSLA 2018 (Universität Münster)

"Comprehensible input and interaction in the primary classroom: Operationalizing foreign language teaching strategies as predictors for SLA"
(K. Kersten, A.-C. Bruhn)
Niedersächsisches Kolloquium der Fremdsprachendidaktik (Universität Hildesheim)

 

Certificate "Bilingual Teaching and Learning"

For more information on the certificate program, check out www.uni-hildesheim.de/zertifikat-bili