Helge Schlüter

Biographical Sketch

Since 2016 Scientific assistant at the department of Research methods and Evaluation (since 10/2020: Communities that Care (CTC) and prevention of radicalization)

10/2015

Two-year doctoral scholarship at the department of Experimental Psychology
2015 Master of Science in Psychology (with special emphasis on Cognitive Psychology and Cognitive Neuroscience), University of Jena

2012 - 2013

Coworker in a facility for mentally disabled adults in Auckland, New Zealand

2012

Bachelor of Science in Psychology, University of Göttingen

   

Publications

2020

  • Ostendorf, A. L., Schlüter, H., & Hackländer, R. P. (2020). Sounds in the classroom: Auditory context-dependent memory in school-aged children. Open Psychology, 2(1).  doi: 10.1515/psych-2020-0101

2019

  • Schlüter, H., Hackländer, R. P., & Bermeitinger, C. (2019). Emotional oddball: A review on memory effects. Psychonomic Bulletin & Review, 26(5), 1472-1502.   doi: 10.3758/s13423-019-01658-x

2017

  • Schlüter, H., & Bermeitinger, C. (2017). Emotional oddball: A review on variants, results, and mechanisms. Review of General Psychology, 21(3), 179-222.  doi: 10.1037/gpr0000120  

2016

  • Brüge, P. & Schlüter, H. (2016). Prior Entry. In C. Bermeitinger (Hrsg.): Paradigmen der kognitiven Psychologie: Steckbriefe zu ausgewählten Paradigmen. Berlin: Uni-Edition.
  • Schlüter, H. & Eckert, D. (2016). Das Go/No-Go-Paradigma. In C. Bermeitinger (Hrsg.): Paradigmen der kognitiven Psychologie: Steckbriefe zu ausgewählten Paradigmen. Berlin: Uni-Edition.
  • Schlüter, H. & Glück, L. (2016). Oddball-Paradigma. In C. Bermeitinger (Hrsg.): Paradigmen der kognitiven Psychologie: Steckbriefe zu ausgewählten Paradigmen. Berlin: Uni-Edition.
     

Presentations of scientific posters on conferences

Schlüter, H. & Bermeitinger, C. (2018). Investigating emotion-induced retrograde and anterograde memory effects in sequences of related and unrelated words. 60. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Universität Marburg.

Schlüter, H., Hackländer, R., & Bermeitinger, C. (2017). Influences of positive and negative deviants on neutral standard information in the Emotional Oddball Paradigm. 59. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Technische Universität Dresden.

Schlüter, H., Zäske, R., Hamzei, F., Schenk zu Schweinsberg, E., & Schweinberger, S. R. (2016). No implicit perception of voices in patients with hemineglect. 58. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Universität Heidelberg.

Förderung

2018

Leistungsbezogene Förderung durch die AG Mittelvergabe des Fachbereichs 1.

 2017

Förderung durch die AG Mittelvergabe des Fachbereichs 1 für das Projekt "Emotionsinduzierte Gedächtniseffekte im Emotional Oddball Paradigm".

Forschungsinteressen

  • Radikalisierungsprozesse
  • Risiko-/Schutzfaktoren von Extremismus
  • (Emotional) Memory
  • Emotional Oddball Paradigm

Lehre

Frühere Lehrveranstaltungen (Link)