Dr. Bernadette Spieler

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Tätigkeitsbereiche:

Lebenslauf

Akademische Positionen und relevante Berufserfahrung

seit 11/2019
Erfüllung der Aufgaben der Professur für Didaktik Informatik, Leitung der Abteilung Informatik Didaktik
Institut für Mathematik und Angewandte Informatik, Universität Hildesheim

10/2019 - 08/2018
Universitätsassistentin (postdoctoral), Technische Universität Graz (Österreich)
Institut für Softwaretechnologie, Catrobat Team (www.catrobat.org), Product Ownerboard, Leitung Entwicklungsteam Web

6/2017  – 07/2018
Universitätsassistentin (predocutoral), Technische Universität Graz (Österreich)
Institut für Softwaretechnologie, Catrobat Team (www.catrobat.org), Leitung Entwicklungsteam Android, Head of Development

01/2015  – 06/2017
Projektassistentin, Technische Universität Graz (Österreich)
Institut für Softwaretechnologie, EU Horizon 2020 Projekt „No One Left Behind“ (http://no1leftbehind.eu/)

04/2012  – 05/2014
Softwareentwicklerin, Amt der Steiermärkischen Landesregierung
Organisation und Informationstechnik, eGovernment

Bildungsweg

05/2018
Doktoratsstudium der technischen Wissenschaften, Informatik
Technische Universität Graz (Österreich), Institut für Softwaretechnologie
Abschluss: Doktorin der technischen Wissenschaften (Dr. techn.)
Dissertation: Development and Evaluation of Concepts and Tools to Reinforce Gender Equality by Engaging Female Teenagers in Coding
Link: https://catrob.at/SpielerPhD
Schwerpunkt: Application Development, SW-Development, Computer Science Education, Constructionism, Gender Mainstreaming, Diversity Management            

10/2014
Masterstudiengang eHealth, Fachhochschule JOANNEUM, Graz (Österreich)
Abschluss: Master of Science in Engineering
Schwerpunkt: Health Sciences, Medical Informatics, Application Development

07/2012
Bachelorstudiengang Informationsmanagement, FH JOANNEUM, Graz (Österreich)
Abschluss: Bachelor of Science in Engineering
Schwerpunkt: Software Development, Lerntheorien, Digital Media, Game Design, Usability

Lehrveranstaltungen

 WiSe:

  • Vorlesung: Didaktik der Informatik 1 (Bachelor)
  • Seminar zur Didaktik der Informatik 1 (Bachelor) 
  • Vorlesung: Didaktik der Informatik 2 (Master) 
  • Praxisphase: Vorbereitungsseminar Informatik (Master)

SoSe:

  • Seminar zur Didaktik der Informatik 2 (Master) 
  • Schulbezogene visuelle Programmierung  (Bachelor)
  • Praxisphase: Begleitseminar Informatik (Master)
  • Praxisphase: Nachbereitungsseminar Informatik (Master)
  • Gender und Diversity-Aspekte der Informatik und Informatik-Didaktik (Master)

Fortbildungsveranstaltungen

Fortbildungsreihe “Lehren und Lernen mit Digitalen Medien” Juni - November 2020 (6 Module)
Modul 1: 02.06.2020: Eine Einführung
Details zur gesamten Fortbildungsreihe
Anmeldung (VeDaB)

04.06.2020:"Digitale Chancen für die Grundschule" – online Veranstaltung des AK "Schulen im digitalen Wandel"
Details & Anmeldung: (VeDaB)

07.05.2020: Frage & Antworten zur digitalen Lehre an Schulen – ONLINE-Veranstaltung des AK "Schulen im digitalen Wandel"
Details & Anmeldung: (VeDaB)

03.03.2020: KURZWEIL #2 – “Wie kann digitale Bildung an Schulen gelingen?”
Leselounge der Universitätsbibliothek (Universitätsplatz 1, 31141 Hildesheim), Details

26.02.2020: Mentorentag 2020 - GHR300: „Lehren und Lernen mit digitalen Medien: eine Einführung“
Details & Anmeldung VeDaB

20.02.2020: Strategieworkshop "Digitaler Wandel"
Details & Anmeldung VeDaB

07.11.2019: Spielerische Aktivitäten mit Smartphones im Schulkontext
Details & Anmeldung VeDaB  

Publikationen

2020

B. Spieler, J. Mikats, S. Valentin, L. Oates-Indruchova & W. Slany. 2020. "RemoteMentor" Evaluation of interactions between teenage girls, remote tutors, and coding activities in school lessons. In Proceedings of the 7th international conference on learning and collaboration technologies (LCT). 19-24 July, Online. Link

B. Spieler, N. Pfaff, and W. Slany, 2020. Reducing cognitive load through the worked example effect within a serious game environment. Proceedings of the 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN). June 21–25, 2020, Online. Link

B. Spieler, N. Pfaff, S. Mak & W. Slany. 2020. The Magic Word: A Coding Tutorial-Game to Engage Female Teenagers in App Design, In Proceedings of Constructionism 2020, 26. – 29. May, 2020, Dublin, Ireland. http://arxiv.org/abs/2003.01380

(accepted) B. Spieler, L. Oates-Indruchova & W. Slany. 2020. Female Teenagers in  Computer Science Education: Understanding Stereotypes, Negative Impacts, and Positive Motivation. Journal of Women and Minorities in Science and Engineering.

(accepted) B. Spieler, M. Grandl, M. Ebner, and W. Slany, 2020. Bridging the Gap: A Computer Science Preparatory Online Course for First Semester Students. Electronic Journal of e-Learning (EJEL).

(accepted) B. Spieler and F. Kemeny, 2020 Design, Complexity, and Coding: A Framework to Evaluate Mobile Coding Projects. 13th European Conference on Games Based Learning. Sep 24 - 25, 2020. Brighton, UK.

(accepted) B. Spieler, 2020.  Das PECC-Framework: Gender-Sensibilität und spielerische Programmierung in der informatischen Grundbildung. 18. Fachtagung Bildungstechnologien der GI Fachgruppe Bildungstechnologien (DELFI 2020). September 14-18, 2020.

(accepted) B. Spieler, V. Krnjic, W. Slany, K. Horneck and U. Neudorfer, 2020. Design, Code, Stitch, Wear, and Show It! Mobile Visual Pattern Design in School Contexts, Frontiers in Education (FIE). October, 21-24, 2020, Uppsala, Sweden.

(accepted) B. Spieler, F. Kemeny, K. Landerl, B. Binder, and W. Slany. 2020. The learning value of game design activities: Association between computational thinking and cognitive skills. In Proceedings of the The 15th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE), October, 28 - 30, 2020, Essen, Germany (Online)

B. Spieler & V. Krnjic. 2020. Kreative Aktivitäten mit Smartphones für einen fächerintegrativen Einsatz, GDM-Jahrestagung 2020, Würzburg

2019

B. Spieler,  M. Grandl,  M. Ebner & W.  Slany. 2019. “Computer Science for all”: Concepts to engage teenagers and non-CS students in technology. Proceedings of the 13th European Conference on Games Based Learning, 2-3 October 2019, Odense, Denmark. https://arxiv.org/submit/2809888

B. Spieler,  V. Krnjic & W.  Slany. 2019. Girls Create Games: Lessons Learned. Proceedings of the 13th European Conference on Games Based Learning, 2-3 October 2019, Odense, Denmark. https://arxiv.org/submit/2765566

E. Gaeta, M.E. Beltrán-Jaunsaras, G. Cea, B. Spieler, A. Burton, R.I. García-Betances, D. Brown, H. Boulton & M.T. Arrendondo. 2019. Evaluation of the Create@School Game-Based Learning–Teaching Approach. Sensors – Open Access Journal 19(15):3251, DOI: 10.3390/s19153251

M. Lodi, D. Malchiodi, M. Monga, A. Morpurgo & B. Spieler .2019. Constructionist Attempts at Supporting the Learning of Computer Programming: A Survey. Olympiads in Informatics, 2019, Vol. 13, 99–121.

B. Spieler & W. Slany.  2019.  A  Customised  App  to  Attract  Female Teenagers  to Coding.  Proceedings of the Conference  on  Gender  Research  (ICGR  2019),  11-12 April, 2019, Rom/Italy. https://arxiv.org/abs/1905.10065

B. Spieler & W. Slany. 2019. Intersectionality and Computer Science Education: Building sensitivity and awareness.18th Annual STS Conference Graz 2019.  In STS Conference Graz- BoA 2019 Research (ICGR’19). May 6-7, 2019, Graz, Austria.

2018

B. Spieler & W. Slany. 2018. Game Development-Based Learning Experience: Gender Differences in Game Design. In Proceedings of the 12th European Conference on Games Based Learning. October 4-5, 2018, Sophia Antipolis, France. https://arxiv.org/abs/1805.04457

B. Spieler & W. Slany. 2018. Female Teenagers and Coding: Create Gender Sensitive and Creative Learning Environments. Proceedings of the 5th Conference on Constructionism 2018. August 21 to 25, Vilnius, Lithuania. https://arxiv.org/abs/1805.04366

B.Spieler. 2018. Reinforcing Gender Equality by Analysing Female Teenagers’ Performances in Coding Activities: A Lesson Learned. In Proceed-ings of 4th GenderIT conference, Heilbronn, Germany, May 2018 (GenderIT’18), 11 pages. https://doi.org/10.1145/3196839.3196871

2017

B. Spieler, C. Schindler, W. Slany, O. Mashinska, M.E. Beltràn, H. Boulton &  D. Brown. 2017.  Evaluation of Game Templates to support Programming Activities in Schools. In Proceedings of the 11th European Conference on Games Based Learning. October 5-6, 2017, Graz, Austria. p. 600-609. https://arxiv.org/abs/1805.04517

B. Spieler, C. Schindler, W. Slany & O. Mashinska. 2017. App Creation in Schools for different Curricula Subjects – Lessons Learned. In Proceedings of the 9th International Conference on Education and New Learning Technologies. July 3-5, 2017. Barcelona, Spain, p. 5814-5824. DOI: 10.21125/edulearn.2017. https://arxiv.org/abs/1805.04465

2016

B. Spieler, A. Petri, W. Slany, C. Schindler, M.E. Beltàn & H. Boulton. 2016. Pocket Code: A Mobile App for Game Jams to facilitate Classroom Learning through Game Creation. In Proceedings of the 6th Irish Conference on game-Based Learning. September 1-2, 2016, Dublin, Ireland, p. 61-79. https://arxiv.org/abs/1805.04461

H. Boulton, B. Spieler, A. Petri, W. Slany, C. Schindler & M.E. Beltàn. 2016. The role of game jams in developing informal learning of computational thinking: a cross-European case study. In Proceedings of the 8th International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, Spain. July 4-6, 2016, p. 7034-7044. doi: 10.21125/edulearn.2016. https://arxiv.org/abs/1805.04458

A. Petri, C. Schindler, W. Slany &  B. Spieler. 2016. Game Design with Pocket Code: Providing a Constructionist Environment for Girls in the School Context. In Proceedings: Constructionism in Action 2016. February 1-5, 2016, Bangkok, Thailand, p. 109-116. https://arxiv.org/abs/1805.04462

2015

A. Petri, C. Schindler, W. Slany & B. Spieler. B. 2015. Pocket Code Game Jams: a Constructionist Approach at Schools. In Proceedings of the 17th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services Adjunct. August 24-25, 2015. Copenhagen, Denmark, p. 1207-1211. http://dx.doi.org/10.1145/2786567.2801610.

M.E. Beltràn, Y. Ursa, A. Petri, C. Schindler, W. Slany, B. Spieler , M.F. Cabera-Umpierrez, M.T. Arredondo &  S. de los Rios. 2015. Inclusive gaming creation by design in formal learning environments: ‘girly-girls’ user group in No One Left Behind. In Design, User Experience, and Usability: Users and Interactions. Los Angeles, USA, Vol. 9187, p. 153-161. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20898-5_15 

Forschungsprojekte

Programme Committee

  • Constructionism 2020
  • European Conference of Game-based Learning (ECGBL) 2019 (Mini Track, International Educational Games Competition Judges Team)
  • Creative Bodies-Creative Minds Conference 2018 (Organisations-Komitee)

Reviewer

  • Frontiers in Education, 2020
  • Concurrency and Computation: Practice and Experience 2020
  • British Journal of Education Technology (BJET) 2019
  • Journal of Education and Learning (EduLearn) 2019
  • Constructionism Conference (2018, 2019)
  • Journal of Computer & Education 2019
  • Educational Research International 2019
  • SAGE open 2019
  • MobileSoft, IEEE/ACM International Conference on Mobile Software Engineering and Systems (2019, 2018)
  • Gender IT / GEWINN-Konferenz 2018
  • JCCI 2017: 9th International Joint Conference on Computational Intelligence

Preise

  • Auszeichnung für besonders innovative Abschlussarbeiten an der TU Graz, alumniTUGraz 1887 & TU Graz 2019
  • Gender & Diversity Preis 2018, TU Graz 
  • Nominierung für Preis für exzellente Lehre TU Graz 2017/2018
  • Anerkennung der Dissertation durch die Arbeiterkammer Steiermark 11/2018
  • Anerkennung der Dissertation der Arbeiterkammer OÖ ("Wissenschaftspreis") 2018 als wertvoller wissenschaftlicher Beitrag zur Verbesserung der Arbeits- und Lebensbedingungen der Arbeitnehmer in Österreich
  • Closing the Gender Gap Award NetIdee 2017
  • Winner of “Best Educational App” Best Mobile App Awards,  11/2016
  • Erster Preis "Reimagine Education Award Europe”, Wharton School of the University of Pennsylvania, Philadelphia/USA 11/2016
  • Internet for Refugees Award NetIdee 11/2016
  • Silver Winner of “Lovie Awards” and Winner of the People’s Lovie Awards by the International Academy of Digital Arts and Sciences, London 10/2015 
  • ICT 2015 ‘Young Minds’ – Grand Prix Best Connect Exhibitor Award,  European Commission, Lisbon 10/2015
  • Erster Preis FOPI Innovation Award 2015, Forum der forschenden pharmazeutischen Industrie, 09/2015
  • Zweiter Preis HEALTH Research Award 2015 Kategorie eHealth, Plattform der Gesundheitswirtschaft, 05/2015

Sonstiges

Weitere Informationen