Dr. Bernadette Spieler

Foto

Tätigkeitsbereiche:

Lebenslauf

Akademische Positionen und relevante Berufserfahrung

seit 11/2019
Erfüllung der Aufgaben der Professur für Didaktik Informatik, Leitung der Abteilung Informatik Didaktik
Institut für Mathematik und Angewandte Informatik, Universität Hildesheim

10/2019 - 08/2018
Universitätsassistentin (postdoctoral), Technische Universität Graz (Österreich)
Institut für Softwaretechnologie, Catrobat Team (www.catrobat.org), Product Ownerboard, Leitung Entwicklungsteam Web

6/2017  – 07/2018
Universitätsassistentin (predocutoral), Technische Universität Graz (Österreich)
Institut für Softwaretechnologie, Catrobat Team (www.catrobat.org), Leitung Entwicklungsteam Android, Head of Development

01/2015  – 06/2017
Projektassistentin, Technische Universität Graz (Österreich)
Institut für Softwaretechnologie, EU Horizon 2020 Projekt „No One Left Behind“ (http://no1leftbehind.eu/)

04/2012  – 05/2014
Softwareentwicklerin, Amt der Steiermärkischen Landesregierung
Organisation und Informationstechnik, eGovernment

Bildungsweg

05/2018
Doktoratsstudium der technischen Wissenschaften, Informatik
Technische Universität Graz (Österreich), Institut für Softwaretechnologie
Abschluss: Doktorin der technischen Wissenschaften (Dr. techn.)
Dissertation: Development and Evaluation of Concepts and Tools to Reinforce Gender Equality by Engaging Female Teenagers in Coding
Link: https://catrob.at/SpielerPhD
Schwerpunkt: Application Development, SW-Development, Computer Science Education, Constructionism, Gender Mainstreaming, Diversity Management            

10/2014
Masterstudiengang eHealth, Fachhochschule JOANNEUM, Graz (Österreich)
Abschluss: Master of Science in Engineering
Schwerpunkt: Health Sciences, Medical Informatics, Application Development

07/2012
Bachelorstudiengang Informationsmanagement, FH JOANNEUM, Graz (Österreich)
Abschluss: Bachelor of Science in Engineering
Schwerpunkt: Software Development, Lerntheorien, Digital Media, Game Design, Usability

Lehrveranstaltungen

 WiSe:

  • Vorlesung: Didaktik der Informatik 1 (Bachelor)
  • Seminar zur Didaktik der Informatik 1 (Bachelor) 
  • Vorlesung: Didaktik der Informatik 2 (Master) 
  • Praxisphase: Vorbereitungsseminar Informatik (Master)

SoSe:

  • Seminar zur Didaktik der Informatik 2 (Master) 
  • Schulbezogene visuelle Programmierung  (Bachelor)
  • Praxisphase: Begleitseminar Informatik (Master)
  • Praxisphase: Nachbereitungsseminar Informatik (Master)
  • Gender und Diversity-Aspekte der Informatik und Informatik-Didaktik (Master)

Fortbildungsveranstaltungen

24.03.2020: Workshop im Rahmen der Hildesheimer Pädagogische Tage 2020,
"Was geht App?" Schule digital!
Details & Anmeldung vedab

26.02.2020: Mentorentag 2020 - GHR300: „Lehren und Lernen mit digitalen Medien: eine Einführung“
Details & Anmeldung vedab

20.02.2020: Strategieworkshop "Digitaler Wandel",
Details & Anmeldung vedab

07.11.2019: Spielerische Aktivitäten mit Smartphones im Schulkontext
Details & Anmeldung vedab  

Publikationen

B. Spieler, J. Mikats, S. Valentin, L. Oates-Indruchova & W. Slany (2020) "RemoteMentor" Evaluation of interactions between teenage girls, remote tutors, and coding activities in school lessons. In Proceedings of the 7th international conference on learning and collaboration technologies (LCT). 19-24 July, Copenhagen, Denmark

B. Spieler, N. Pfaff, S. Mak & W. Slany (2020) The Magic Word: A Coding Tutorial-Game to Engage Female Teenagers in App Design, In Proceedings of Constructionism 2020, 26. – 29. May, 2020, Dublin, Ireland

B. Spieler & V. Krnjic. 2020. Kreative Aktivitäten mit Smartphones für einen fächerintegrativen Einsatz, GDM-Jahrestagung 2020, Würzburg

B. Spieler,  M. Grandl,  M. Ebner & W.  Slany. 2019. “Computer Science for all”: Concepts to engage teenagers and non-CS students in technology. Proceedings of the 13th European Conference on Games Based Learning, 2-3 October 2019, Odense, Denmark. https://arxiv.org/submit/2809888

B. Spieler,  V. Krnjic & W.  Slany. 2019. Girls Create Games: Lessons Learned. Proceedings of the 13th European Conference on Games Based Learning, 2-3 October 2019, Odense, Denmark. https://arxiv.org/submit/2765566

E. Gaeta, M.E. Beltrán-Jaunsaras, G. Cea, B. Spieler, A. Burton, R.I. García-Betances, D. Brown, H. Boulton & M.T. Arrendondo. 2019. Evaluation of the Create@School Game-Based Learning–Teaching Approach. Sensors – Open Access Journal 19(15):3251, DOI: 10.3390/s19153251

M. Lodi, D. Malchiodi, M. Monga, A. Morpurgo & B. Spieler .2019. Constructionist Attempts at Supporting the Learning of Computer Programming: A Survey. Olympiads in Informatics, 2019, Vol. 13, 99–121.

B. Spieler & W. Slany.  2019.  A  Customised  App  to  Attract  Female Teenagers  to Coding.  Proceedings of the Conference  on  Gender  Research  (ICGR  2019),  11-12 April, 2019, Rom/Italy. https://arxiv.org/abs/1905.10065

B. Spieler & W. Slany. 2019. Intersectionality and Computer Science Education: Building sensitivity and awareness.18th Annual STS Conference Graz 2019.  In STS Conference Graz- BoA 2019 Research (ICGR’19). May 6-7, 2019, Graz, Austria.

B. Spieler & W. Slany. 2018. Game Development-Based Learning Experience: Gender Differences in Game Design. In Proceedings of the 12th European Conference on Games Based Learning. October 4-5, 2018, Sophia Antipolis, France. https://arxiv.org/abs/1805.04457

B. Spieler & W. Slany. 2018. Female Teenagers and Coding: Create Gender Sensitive and Creative Learning Environments. Proceedings of the 5th Conference on Constructionism 2018. August 21 to 25, Vilnius, Lithuania. https://arxiv.org/abs/1805.04366

B.Spieler. 2018. Reinforcing Gender Equality by Analysing Female Teenagers’ Performances in Coding Activities: A Lesson Learned. In Proceed-ings of 4th GenderIT conference, Heilbronn, Germany, May 2018 (GenderIT’18), 11 pages. https://doi.org/10.1145/3196839.3196871

B. Spieler, C. Schindler, W. Slany, O. Mashinska, M.E. Beltràn, H. Boulton &  D. Brown. 2017.  Evaluation of Game Templates to support Programming Activities in Schools. In Proceedings of the 11th European Conference on Games Based Learning. October 5-6, 2017, Graz, Austria. p. 600-609. https://arxiv.org/abs/1805.04517

B. Spieler, C. Schindler, W. Slany & O. Mashinska. 2017. App Creation in Schools for different Curricula Subjects – Lessons Learned. In Proceedings of the 9th International Conference on Education and New Learning Technologies. July 3-5, 2017. Barcelona, Spain, p. 5814-5824. DOI: 10.21125/edulearn.2017. https://arxiv.org/abs/1805.04465

B. Spieler, A. Petri, W. Slany, C. Schindler, M.E. Beltàn & H. Boulton. 2016. Pocket Code: A Mobile App for Game Jams to facilitate Classroom Learning through Game Creation. In Proceedings of the 6th Irish Conference on game-Based Learning. September 1-2, 2016, Dublin, Ireland, p. 61-79. https://arxiv.org/abs/1805.04461

H. Boulton, B. Spieler, A. Petri, W. Slany, C. Schindler & M.E. Beltàn. 2016. The role of game jams in developing informal learning of computational thinking: a cross-European case study. In Proceedings of the 8th International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, Spain. July 4-6, 2016, p. 7034-7044. doi: 10.21125/edulearn.2016. https://arxiv.org/abs/1805.04458

A. Petri, C. Schindler, W. Slany &  B. Spieler. 2016. Game Design with Pocket Code: Providing a Constructionist Environment for Girls in the School Context. In Proceedings: Constructionism in Action 2016. February 1-5, 2016, Bangkok, Thailand, p. 109-116. https://arxiv.org/abs/1805.04462

A. Petri, C. Schindler, W. Slany & B. Spieler. B. 2015. Pocket Code Game Jams: a Constructionist Approach at Schools. In Proceedings of the 17th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services Adjunct. August 24-25, 2015. Copenhagen, Denmark, p. 1207-1211. http://dx.doi.org/10.1145/2786567.2801610.

M.E. Beltràn, Y. Ursa, A. Petri, C. Schindler, W. Slany, B. Spieler , M.F. Cabera-Umpierrez, M.T. Arredondo &  S. de los Rios. 2015. Inclusive gaming creation by design in formal learning environments: ‘girly-girls’ user group in No One Left Behind. In Design, User Experience, and Usability: Users and Interactions. Los Angeles, USA, Vol. 9187, p. 153-161. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20898-5_15 

Forschungsprojekte

Programme Committee

  • Constructionism 2020
  • European Conference of Game-based Learning (ECGBL) 2019 (Mini Track, International Educational Games Competition Judges Team)
  • Creative Bodies-Creative Minds Conference 2018 (Organisations-Komitee)

Reviewer

  • Concurrency and Computation: Practice and Experience 2020
  • British Journal of Education Technology (BJET) 2019
  • Journal of Education and Learning (EduLearn) 2019
  • Constructionism Conference (2018, 2019)
  • Journal of Computer & Education 2019
  • Educational Research International 2019
  • SAGE open 2019
  • MobileSoft, IEEE/ACM International Conference on Mobile Software Engineering and Systems (2019, 2018)
  • Gender IT / GEWINN-Konferenz 2018
  • JCCI 2017: 9th International Joint Conference on Computational Intelligence

Preise

  • Nominierung TU Graz für den Heinz Zemanek Preis 2020
  • Auszeichnung für besonders innovative Abschlussarbeiten an der TU Graz, alumniTUGraz 1887 & TU Graz 2019
  • Gender & Diversity Preis 2018, TU Graz 
  • Nominierung für Preis für exzellente Lehre TU Graz 2017/2018
  • Anerkennung der Dissertation durch die Arbeiterkammer Steiermark 11/2018
  • Anerkennung der Dissertation der Arbeiterkammer OÖ ("Wissenschaftspreis") 2018 als wertvoller wissenschaftlicher Beitrag zur Verbesserung der Arbeits- und Lebensbedingungen der Arbeitnehmer in Österreich
  • Closing the Gender Gap Award NetIdee 2017
  • Winner of “Best Educational App” Best Mobile App Awards,  11/2016
  • Erster Preis "Reimagine Education Award Europe”, Wharton School of the University of Pennsylvania, Philadelphia/USA 11/2016
  • Internet for Refugees Award NetIdee 11/2016
  • Silver Winner of “Lovie Awards” and Winner of the People’s Lovie Awards by the International Academy of Digital Arts and Sciences, London 10/2015 
  • ICT 2015 ‘Young Minds’ – Grand Prix Best Connect Exhibitor Award,  European Commission, Lisbon 10/2015
  • Erster Preis FOPI Innovation Award 2015, Forum der forschenden pharmazeutischen Industrie, 09/2015
  • Zweiter Preis HEALTH Research Award 2015 Kategorie eHealth, Plattform der Gesundheitswirtschaft, 05/2015

Sonstiges

Weitere Informationen