Katharina Ponto

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Raum: LN 125 - Neubau Bühler-Campus
Sprechzeit: currently on maternity leave / parental leave
Homepage: https://www.uni-hildesheim.de/fb3/institute/institut-fuer-englische-sprache-und-literatur/team/katharina-ponto/ Homepage

Tätigkeitsbereiche:

Research Interests

Instructed Second Language Acquisition, TEFL (Teaching English as a Foreign Language), Bilingual Education (Immersion, CLIL - Content and Language Integrated Learning), Multilingualism

 

Certificate of Biligual Learning and Teaching

Materials and download

Research Projects

SMILE - Studies on Multilingualism in Language Education (2014-2019) Niedersächsisches Vorab, VW Stiftung

Wissenschaftlicher Werdegang (Short CV)

seit Oktober 2014
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für englische Sprache und Literatur (Hildesheim)
Projektkoordination SMILE

seit Januar 2014
Dekanatsgeschäftsführung Fachbereich 3 (Hildesheim)

2013
Promotionsstipendium im Promotionskolleg „Unterrichtsforschung“, Centrum für Bildungs- und Unterrichtsforschung (Hildesheim)

Juli - Dezember 2012
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für englische Sprache und Literatur (Hildesheim)

Juni 2012
Master of Education an der Universität Hildesheim (Realschule, Englisch & Sport)

Dezember 2010
Bachelor of Arts an der Universität Hildesheim

Courses

  • Empirical Research Methods
  • Second Language Acquisition
  • Introduction to Studying English
  • Interactive Skills
  • Oral Communication and Listening Comprehension

List of Publications and Presentations

Publications

Ponto, K. (in prep.). Die Erfassung des rezeptiven Wortschatzes im Fremdsprachenerwerb in der Grundschule – eine testkritische Untersuchung. [Arbeitstitel]. Dissertationsprojekt, Universität Hildesheim.

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Schriek, J., Ponto, K., Böhnke, J., Greve, W. (in prep.) Operationalizing foreign language teaching strategies in primary school classroom.

Lenzing, A., Kersten, K., Ponto, K., Wiegang, J. (in prep.). Developmental stages in L2 grammatical comprehension: Investigating and extending a processing framework.

Bruhn, A.-C-, Miller, L., Ponto, K., Mähler, C., Kersten, K. (2023). Can type of schooling compensate for low SES? Investigating effects of instruction and SES on cognitive skills. In K. Kersten, A. Winsler (eds.), Understanding variability in second language acquisition, bilingualism, and cognition: A multi-layered perspective. London: Routledge. (peer reviewed)

Kersten, K., Schelletter, C., Bruhn, A.-C., Ponto, K. (2021). Quality of L2 input and cognitive skills predict L2 grammar comprehension independently. Languages, 6

Trebits A., Koch, M., Ponto, K., Bruhn, A.-C., Adler, M., Kersten, K. (2021). Cognitive gains and socioeconomic status in early second language acquisition in immersion and EFL learning settings. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-14. (online publication)

Bruhn, A.-C, Ponto, K., Kersten, K. (2021). Fremdsprachenlernen in inklusiven Kontexten (FLINK). In C. Bätge, P. Cloos, F. Gerstenberg, K. Riechers (Hrsg.), Inklusive Bildungsforschung der frühen Kindheit. Empirische Perspektiven und multidisziplinäre Zugänge. Weinheim: Beltz Juventa, 32-34.

Couve de Murville, S., Kersten, K., Maier, E., Ponto, K., Weitz, M. (2016). Rezeptiver L2 Wortschatz in der Grundschule. In A.K. Steinlen, T. Piske (Hg.), Wortschatzlernen in bilingualen Schulen und Kindertagesstätten. Frankfurt a.M.: Peter Lang, 85-121. (peer reviewed)

Maier, E., Neubauer, L., Ponto, K., Couve de Murville, S., Kersten, K. (2016). Assessing linguistic levels of L2 English in primary programs. In J.-U. Keßler, A. Lenzing, M. Liebner (eds.), Developing, Modelling and Assessing Second Languages. Amsterdam: John Benjamins, 163-192. (peer reviewed)

Graue Literatur:

Kersten, K., Ponto, K., Bruhn, A. C., (2021). Fragebogen zum familiären und sprachlichen Hintergrund. Studies on Multilingualism in Language Education, 8, Hildesheim University.

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Ponto, K., Böhnke, J., Greve, W. (2021). Teacher Input Observation Scheme und Manual - Deutsche Version für L2. Studies on Multilingualism in Language Education, 7, Hildesheim University

Kersten, K., Ponto, K., Bruhn, A.-C., Adler, M. A., (2019). Projekt SMILE – Abschlussbericht. Studies on Multilingualism in Language Education, 5, Hildesheim University.

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Ponto, K., Böhnke, J., Greve, W. (2018). Teacher Input Observation Scheme (TIOS). Studies on Multilingualism in Language Education, 4, Hildesheim University. DOI: 10.13140/RG.2.2.22467.35368.

Kersten, K., Ponto, K. (2016). Fragebogen zum familiären und sprachlichen Hintergrund. Studies on Multilingualism in Language Education, 3, Hildesheim University.

Presentations

Bruhn, A.-C., Ponto, K., Kersten, K. (2021, August). L2 Instruction Predicts Young Learners' L2 Comprehension in Bilingual and Conventional Programs. AILA: University of Groningen.

Bruhn, A.-C., Ponto, K., Schriek, J., Kersten, K. (2021, März). Type of L2 Instruction Predicts Young Learners’ L2 Lexical and Grammar Comprehension. AAAL: University of Houston.

Kersten, K., Greve, W., Ponto, K., Schmieder, L., Wegner, A. (2016). Bilingual Teaching and Learning – Interdisciplinary Perspectives. Summer School Multilingualism & Diversity Education: Hildesheim University.

Ponto, K., Hemme, S., Greve, W., Kersten, K. (2015). Variables of Multilingualism. Die Qualität     fremdsprachlichen Inputs in der Grundschule. Vortrag auf dem 26. Kongress der DGFF, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg.

Maier, E., Neubauer, L., Schwirz, K. (2013). Englisch als Fremdsprache - Der Sprachstand immersiv unterrichteter Schülerinnen und Schüler in der Grundschule. Vortrag im Rahmen des Forschungskolloquiums des Fachbereichs 3 Sprach- und Informationswissenschaften, Univ. Hildesheim.

Neubauer, L., Maier, E., Schwirz, K. (2013). Der Sprachstand immersiv unterrichteter Schülerinnen und Schüler in der Grundschule. Vortrag anlässlich des 7. Niedersächsischen Kolloquium der Fremdsprachendidaktik, Univ. Oldenburg.

Schwirz, K., Maier, E., Neubauer, L. (2012). Applying Processability Theory to the Primary Immersion Classroom. Paper presented at 12th International Symposium on Processability Approaches to Language Acquisition, Ghent Univ.

Workshops

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Ponto, K. (2022, Februar). „Wie gestalte ich fremdsprachlichen Input in Kitas und Grundschulen.“  Verein für frühe Mehrsprachigkeit an Kindertageseinrichtungen und Schulen (fmks): Mehrsprachigkeit als Chance, Virtuelle Veranstaltung.

Becker, J., Schwirz, K. (2014). "Prinzipien bilingualen Lehrens und Lernens in Kita und Grundschule" (DIDACTA, Fachtagung des FMKS, Stuttgart)

Bürger, K., Schwirz, K. (2013). "Immersion for teachers at a Bilingual School” (Kämmer International Bilingual School, Hannover)