Research Interests

Instructed Second Language Acquisition, TEFL (Teaching English as a Foreign Language), Bilingual Education (Immersion, CLIL - Content and Language Integrated Learning), Multilingualism

 

Research Projects

Forschungsverbund "Inklusive Bildungsforschung der frühen Kindheit" (2017-2021) Niedersächsisches Vorab

 

Short CV (Wissenschaftlicher Werdegang)

Seit 02/2023

  • Akademische Mitarbeiterin, Anglistisches Seminar - Mehrsprachigkeits­didaktik, Universität Mannheim

08/2017 - 01/2023

  • Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für englische Sprache und Literatur
  • Projektkoordination FLINK (Fremdsprachenlernen in inklusiven Kontexten)

04/2017 - 07/2017                      

  • stellvertretende Projektkoordination SMILE (Studies on Multilingualism in Language Education)

04/2015 - 03/2017        

  • Master of Education: Stiftung Universität Hildesheim, Master Lehramt an Grundschulen, Englisch / Kunst

04/2015 -  03/2017                     

  • Tätigkeit als studentische Hilfskraft: Projektmitarbeit SMILE (Studies on Multilingualism in Language Education)

08/2013 -  03/2017                     

  • Tätigkeit als studentische Hilfskraft: Unterstützung bei Administration und Forschungsaufgaben bei Prof. Dr. Kristin Kersten

10/2011 -  09/2015                     

  • Bachelor of Arts: Stiftung Universität Hildesheim

 

Courses Taught

  • Introduction to CLIL/Immersion
  • Introduction to Studying English
  • Second Language Acquisition
  • Applied Linguistics: Empirical Research Methods - How to Carry Out Research Projects in the Classroom

 

Publications

Forthcoming:

Bruhn, A.-C. (in prep.). The effects of bilingual education on young learners' cognitive and linguistic development [Arbeitstitel]. Dissertationsprojekt, Universität Hildesheim.

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Schriek, J., Ponto, K., Böhnke, J. & Greve, W. (in prep.). Operationalizing foreign language teaching strategies in primary school classrooms. 

Bruhn, A.-C., Genzer, M., Thies, L., Koch, M.J. & Kersten, K. (under review). The interplay of young learners’ verbal self-concept and linguistic competences over time in monolingual and bilingual institutions. Erscheint vsl. in Fortschritte im Frühen Fremdsprachenlernen. Konferenzband zur 5. Konferenz: Fortschritte im frühen Fremdsprachenlernen (FFF), edited by H. Böttger et al., 2022.

 

Erschienen:

Bruhn, A.-C., Miller, L., Mähler, C., Ponto, K. & Kersten, K. (2023). Can type of schooling compensate for low SES? Investigating effects of instruction and SES on cognitive skills. In K. Kersten & A. Winsler (Hrsg.), Understanding Variability in Second Language Acquisition, Bilingualism, and Cognition: A Multi-Layered Perspective (S. 292–320). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003155683-12

Kersten, K., Schelletter, C., Bruhn, A.-C. & Ponto, K. (2021). Quality of L2 Input and Cognitive Skills Predict L2 Grammar Comprehension in Instructed SLA Independently. Languages, 6(3), 124. https://doi.org/10.3390/languages6030124

Trebits, A., Koch, M. J., Ponto, K., Bruhn, A.-C., Adler, M. & Kersten, K. (2021). Cognitive gains and socioeconomic status in early second language acquisition in immersion and EFL learning settings. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1–14. https://doi.org/10.1080/13670050.2021.1943307

Bruhn, A.-C., Ponto, K. & Kersten, K. (2021). Fremdsprachenlernen in inklusiven Kontexten (FLINK). In C. Bätge, P. Cloos, F. Gerstenberg & K. Riechers (Hrsg.), Inklusive Bildungsforschung der frühen Kindheit: Empirische Perspektiven und multidisziplinäre Zugänge (S. 32–34). Beltz.

Gerstenberg, F., Riechers, K., Bruhn, A.-C., Folta-Schoofs, K., Haude, C., Miller, L., Bätge, C. & Cloos, P. (2021). Within Limits? Multidisziplinär forschen im Kontext der Frage nach einer Inklusiven Bildungsforschung der frühen Kindheit. In C. Bätge, P. Cloos, F. Gerstenberg & K. Riechers (Hrsg.), Inklusive Bildungsforschung der frühen Kindheit: Empirische Perspektiven und multidisziplinäre Zugänge (S. 115–149). Beltz.

 

Graue Literatur:

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Ponto, K., Böhnke, J. & Greve, W. (2018). Teacher Input Observation Scheme (TIOS) and Manual (Studies on Multilingualism in Language Education Nr. 4). Universität Hildesheim. doi.org/10.13140/RG.2.2.22467.35368

Kersten, K., Ponto, K., Bruhn, A.-C. & Adler, M. A. (2019). Projekt SMILE Abschlussbericht (Studies on Multilingualism in Language Education Nr. 5). Universität Hildesheim. doi.org/10.13140/RG.2.2.24928.92163

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Ponto, K., Böhnke, J. & Greve, W. (2021). Teacher Input Observation Scheme (TIOS) und Manual: Deutsche Version für L2 (Studies on Multilingualism in Language Education Nr. 7). Universität Hildesheim.

Kersten, K., Ponto, K. & Bruhn, A.-C. (2021). Fragebogen zum familiären und sprachlichen Hintergrund II (Studies on Multilingualism in Language Education Nr. 8). Universität Hildesheim.

Kersten, K., Bruhn, A.-C., Schäfer, R., Bronsart, K. von & Greve, W. (2021). Fragebogen zum verbalen Selbstkonzept im Kindesalter (Studies on Multilingualism in Language Education Nr. 9). Universität Hildesheim.

Böhnke, J., Bruhn, A.-C. (2017). The Use of Scaffolding Techniques in Primary EFL Classrooms. Unpublished MA-Thesis. Hildesheim University.

Bruhn, A.-C. (2015). Developing an Observation Scheme – The Application and Operationalization of Selected Categories. Unpublished BA-Thesis. Hildesheim University.

 

Presentations

Bruhn, A.-C., Koch, M.J., Kersten, K. (2022, August). The Development of Verbal Self-Concept and Linguistic Competencies of Young Learners in Monolingual and Bilingual Settings. University of Fribourg. The 31st Conference of the European Second Language Association (EuroSLA 2022), Fribourg.

Bruhn, A.-C., Genzer, M., Thies, L. & Kersten, K. (2021, Dezember). Die Entwicklung des verbalen Selbstkonzepts und sprachlicher Kompetenzen in monolingualen und bilingualen Institutionen. 5. Konferenz: Fortschritte im frühen Fremdsprachenlernen (FFF), Universität Leipzig und KU Eichstätt-Ingolstadt, Virtuelle Konferenz.

Bruhn, A.-C., Ponto, K. & Kersten, K. (2021, August). L2 Instruction Predicts Young Learners’ L2 Comprehension in Bilingual and Conventional Programs. AILA World Congress, University of Groningen, Virtuelle Konferenz.

Bruhn, A.-C., Ponto, K. & Kersten, K. (2021, März). Type of L2 Instruction Predicts Young Learners’ L2 Lexical and Grammar Comprehension. The 2021 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL 2021), University of Houston, Virtuelle Konferenz.

Bruhn, A.-C., Kersten, K. & Greve, W. (2019, September). Die Entwicklung des sprachlichen Selbstkonzepts von einsprachigen Lernern und Herkunftssprechern in monolingualen und bilingualen Lernumgebungen. Universität Würzburg. 28. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF 2019), Würzburg.

Kersten, K. & Bruhn, A.-C. (2019, August). The Effect of L2 Input and Cognitively Stimulating Tasks on Second Language Acquisition. Lund University. The 29th Conference of the European Second Language Association (EuroSLA 2019), Lund.

Kersten, K., Bruhn, A.-C. & Greve, W. (2019, März). Videografie von sprachlichem Input im Fremdsprachenunterricht und im bilingualen Unterricht: Ein Beobachtungsinstrument. Universität Hildesheim. 4. Hildesheimer CeLeB-Tagung zur Bildungsforschung: Videografie in der Lehrer_innenbildung. Aktuelle Zugänge, Herausforderungen und Potentiale, Hildesheim.

Bruhn, A.-C. & Kersten, K. (2018, September). Operationalizing Teacher Input: Empirical Evidence on the Effect of Input on The L2 Acquisition of Young Learners. Universität Münster. The 28th conference of the European Second Language Association (EuroSLA 2018), Münster.

Kersten, K. & Bruhn, A.-C. (2018, Juni). Comprehensible Input and Interaction in the Primary Classroom: Operationalizing Foreign Language Teaching Strategies as Predictors for SLA. Universität Hildesheim. 8. Niedersächsisches Kolloquium der Fremdsprachendidaktik, Hildesheim.

 

Workshops:

Kersten, K., Bruhn, A.-C. & Ponto, K. (2022, Februar). Wie gestalte ich fremdsprachlichen Input in Kitas und Grundschulen. Verein für frühe Mehrsprachigkeit an Kindertageseinrichtungen und Schulen (fmks): Mehrsprachigkeit als Chance, Virtuelle Veranstaltung.

Kersten, K., Bruhn, A.-C. & Wegner, A. (2019, Februar). Kognitive Fähigkeiten in zweisprachigen Kitas und Schulen. Fachtagung „Gelebte Mehrsprachigkeit in Krippen, Kitas und Schulen“ des Vereins für frühe Mehrsprachigkeit an Kindertageseinrichtungen und Schulen (fmks) auf der didacta, Köln.

 

Certificate "Bilingual Teaching and Learning"

For more information on the certificate program, check out www.uni-hildesheim.de/zertifikat-bili