Research Interests & Teaching

Sabine Panzer-Krause´s research interests are in the field of social and economic geography. Her work focuses on:

Sabine Panzer-Krause teaches a wide range of undergraduate and MA courses in human geography.

Vita

2022               Habilitation including Venia Legendi – Thesis: “Rural Tourism, Resilience and Sustainability Transitions: The Influence of Tourists and Tourism Businesses on the Production of      Space”, University
                      of Hildesheim

Since 2012      Scientist at the Department of Geography, University of Hildesheim

2011                PhD (Dr. rer. nat.) - Thesis: “Ohne Moos nichts los - KMU-Finanzierungen unter den Bedingungen sich wandelnder Finanzmärkte. Eine Untersuchung von Beziehungen zwischen Banken und KMU“,
                       University of Jena

2010-2012        Project leader at the regional development agency “projekt Region Braunschweig GmbH“, Braunschweig (now: “Allianz für die Region GmbH“)

2005-2010        Scientist at the Department of Geography, University of Jena

1999-2005        Studies of Geography, Sociology and Political Science at the University of Jena including overseas stays in New Zealand, Vanuatu, Ecuador

 

 

Publications

Panzer-Krause, S. & A. Kosoburd (2024). “Revenge travelling” and COVID-19 – reality or myth? Empirical findings from students at a German university regarding their travel behaviour. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 72(2), 221-232. DOI: https://doi.org/10.37741/t.72.2.7

Förster, A. & S. Panzer-Krause (2024). Partizipation im innerstädtischen Transformationsprozess: Das Beispiel der „Zukunftswerkstatt Innenstadt“ in Peine. Standort. <https://link.springer.com/article/10.1007/s00548-023-00901-x>. DOI: 10.1007/s00548-023-00901-x.

Joshi, S., Panzer-Krause, S., Zerbe, S. and Saurwein, M. (2024). Rural tourism in Europe from a landscape perspective: A systematic review. European Journal of Tourism Research, 36, 3616. DOI: 10.54055/ejtr.v36i.3328

Hafezi, F., Bijani, M., Gholamrezai, S., Savari, M. & S. Panzer-Krause (2023): Towards sustainable community-based ecotourism: A qualitative content analysis. Science of the Total Environment, 164411. DOI: https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2023.164411

Panzer-Krause, S. (2023): Rural tourism, resilience and sustainability transitions: The influence of tourists and tourism businesses on the production of space. In: Hildesheimer Geographische Studien,  13, I-221. DOI: https://doi.org/10.18442/higs-13

Panzer-Krause, S. (2022): Rural tourism in and after the COVID-19 era: Revenge travel or chance for a degrowth-oriented restart? An Irish and German perspective. In: Tourism & Hospitality, 3(2), 399-415. DOI: 10.3390/tourhosp3020026

Panzer-Krause, S. & F. Rien (2022): Stadtteilarbeit in Corona-Zeiten. In: PLANERIN, 2022, H. 1, S. 46-47.

Panzer-Krause, S. (2021): Growing degrowth-oriented tourism? CSR-certified tour operators as change agents. Andriotis, K. (ed.): Issues and cases of degrowth in tourism, Wallingford/UK and Boston/USA, pp. 104-123.

Panzer-Krause, S. (2020): The lost rural idyll? Tourists' attitudes towards sustainability and their influence on the production of rural space at a rural tourism hotspot in Northern Ireland. In: Journal of Rural Studies, 80, 235-243. doi: 10.1016/j.jrurstud.2020.09.013

Ehme, E. & S. Panzer-Krause (2019): Image und Stadtteilentwicklung: Attraktivierung innenstadtnaher Wohnviertel für Studierende und identitätsstiftende Maßnahmen am Beispiel der Hildesheimer Neustadt. In: Hildesheimer Geographische Studien, Bd. 9, S. 1-34.

Panzer-Krause, S. (2019): Networking Towards Sustainable Tourism: Innovations Between Green Growth and DegrowthStrategies. In: Regional Studies, 53(7), 927–938. doi: 10.1080/00343404.2018.1508873

Panzer-Krause, S. (2017): Un-locking Unsustainable Tourism Destination Paths: The Role of Voluntary Compliance of Tourism Businesses with Sustainability Certification on the Island of Rügen. In: Zeitschrift für Wirtschaftsgeographie, Bd. 61, H. 3-4, S. 174-190. doi: 10.1515/zfw-2017-0013

Taha Basch, H. & S. Panzer-Krause (2016): Auf der Flucht! Die Bedeutung persönlicher Netzwerke für den Wanderungsprozess syrischer Flüchtlinge nach Deutschland. In: Hildesheimer Geographische Studien, Bd. 6, S. 1-25.

Panzer-Krause, S. (2015): Einkaufen in der Hildesheimer Innenstadt: Auswirkungen der Arneken Galerie auf den innerstädtischen Einzelhandel. In Hildesheimer Geographische Studien, Bd. 5, S. 111-132.

Panzer-Krause, S. (2015): Renewable Energies and Rural Development in Germany: Business Finance and the Role of Trust Illustrated by Two Case Studies from Brandenburg. In: Dannenberg, P. & E. Kulke (Hrsg.): Economic Development in Rural Areas. Functional and Multifunctional Approaches. Farnham/Burlington - Ashgate, S. 109-129.

Elfers, S. & S. Panzer-Krause (2014): Die Stadtentwicklung in Hildesheim im Zeichen des demographischen Wandels. In: Hildesheimer Geographische Studien, Bd. 4, S. 34-55.

Lammers, L.; Lübcke, J. & S. Panzer-Krause (2014): Gestaltung und Pflege von Grünanlagen in benachteiligten Stadtquartieren: Welchen Beitrag leisten Stadtteilnetzwerke. In: Hildesheimer Geographische Studien, Bd. 4, S. 56-87.

Lammers, L., Lübcke, J. & S. Panzer-Krause (2014): Grünanlagen in benachteiligten Stadtquartieren. Welchen Beitrag können Stadtteilnetzwerke zur Gestaltung und Pflege leisten?. In: PLANERIN, 2014, H. 6, S. 51-52.

Gawert, K. & S. Panzer-Krause (2013): Der strukturelle Wandel des Ortsteils Barsinghausen-Bantorf im Fokus der Daseinsvorsorge und des demographischen Wandels. In: Hildesheimer Geographische Studien, Bd. 2, S. 62-105.

Panzer-Krause, S. (2013): Innerstädtischer Einzelhandel und Konsum in Hildesheim. Ergebnisse der Datenerhebung 2013. In: Hildesheimer Geographische Studien, Bd. 2, S. 106-118.

Panzer-Krause, S. (2011): Ohne Moos nichts los - KMU-Finanzierungen unter den Bedingungen sich wandelnder Finanzmärkte. Eine Untersuchung von Beziehungen zwischen Banken und KMU. Hamburg – Verlag Dr. Kovač.

Panzer, S. (2010): Benachteiligung von Unternehmen im ländlichen Raum durch den Rückzug der Banken aus der Fläche? In: Rosenfeld, M. T. W. & D. Weiss [Hg.] (2010): Gleichwertigkeit der Lebensverhältnisse zwischen Politik und Marktmechanismus. Empirische Befunde aus den Ländern Sachsen, Sachsen-Anhalt und Thüringen. Hannover, S. 96-108.

Panzer, S. (2008): Rural Development and Social Embeddedness: Banks and Businesses in Thuringia, Germany. In: Tamásy, C. & M. Taylor [Hg.] (2008): Globalising Worlds and New Economic Configurations. Farnham/Burlington – Ashgate, S. 197-208.

Bartsch, R.; Panzer, S. & P. Sedlacek (2007): Umpferstedt. Kommunalbericht zum Monitoring ländlicher Gemeinden im Freistaat Thüringen. Wirtschaftsgeographie+Regionalentwicklung. Berichte+Diskussion, 33/2007, Jena.

Höntsch, V.; Koch, M.; Panzer, S.; Petrasch, F. & P. Sedlacek (2006): Der Einzelhandel in Stadtroda. Vorbereitende Untersuchung für ein Einzelhandelskonzept. Wirtschaftsgeographie+Regionalentwicklung. Berichte+Diskussionen, 6/2006, Jena.

Panzer, S. (2005): Nähe auf Distanz? Die Auswirkungen des Rückzugs der Banken aus dem ländlichen Raum auf die wirtschaftliche Entwicklung von Unternehmen. Wirtschaftsgeographie+Regionalentwicklung. Berichte+Diskussionen, 1/2005, Jena.