Joaquin Veith
Contact:
Telephone: +49 5121 883-40176Fax: +49 5121 883-40177
email contact form
Room: A 06 Spl. - Gebäude A (Samelson-Campus)
Consultation time: Mo. 10.30.-11.30
Homepage: https://www.uni-hildesheim.de/en/fb4/institute/imai/abteilungen/didaktik-der-mathematik-2/mitglieder/joaquin-veith/ Homepage
Fields of work:
- Inst. für Mathematik und Angew. Informatik - Abteilung Didaktik der Mathematik 2 [Academic Staff]
- Institut für Mathematik und Angewandte Informatik [Academic Staff]
- Projekt Digital C@MPUS-le@rning [Project Staff]
- Ständige Prüfungskommission Masterstudiengänge Lehramt (M.Ed. G/HR) [Reserve Delegates (Academic Staff) - FB 4]
Publikationen:
Mit Peer-Review:
- Improving Early Optics Instruction Using a Phenomenological Approach: A Field Study
Fliegauf, K.; Sebald, J.; Veith, J.; Spiecker, H.; Bitzenbauer, P.
Artikel, in: Optics, 2022 - Assessing Engineering Students’ Conceptual Understanding of Introductory Quantum Optics
Bitzenbauer, P.; Veith, J.; Girnat, B.; Meyn, J.-P.
Artikel, in: Physics, 2022 - The World through My Eyes: Fostering Students’ Understanding of Basic Optics Concepts Related to Vision and Image Formation
Sebald, J.; Fliegauf, K.; Veith, J.; Spiecker, H.; Bitzenbauer, P.
Artikel, in: Physics, 2022 - The Role of affective learner characteristics for learning about abstract algebra: A multiple linear regression analysis
Veith, J.; Girnat, B.; Bitzenbauer, P.
Artikel, in: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2022 - Exploring Learning Difficulties in Abstract Algebra: The Case of Group Theory
Veith, J.; Bitzenbauer, P.; Girnat, B.
Artikel, in: Education Sciences, 2022 - Teacher identity in science education - Results of an empirical study on first- and third-person narratives
Veith, J.; Bitzenbauer, P.; Meyn, J.-P.
Artikel, in: Journal of Physics: Conference Series, 2022 - Assessing Learners' Conceptual Understanding of Introductory Group Theory Using the CI²GT: Development and Analysis of a Concept Inventory
Veith, J.; Bitzenbauer, P.; Girnat, B.
Artikel, in: Education Sciences, 2022 - Towards Describing Student Learning of Abstract Algebra: Insights into Learners’ Cognitive Processes from an Acceptance Survey
Veith, J.; Bitzenbauer, P.; Girnat, B.
Artikel, in: Mathematics, 2022 - What Group Theory Can Do for You: From Magmas to Abstract Thinking in School Mathematics
Veith, J.; Bitzenbauer, P.
Artikel, in: Mathematics, 2022 - Two Challenging Concepts in Mathematics Education: Subject-Specific Thoughts on the Complex Unit and Angles
Veith, J.; Bitzenbauer, P.
Artikel, in: European Journal of Science and Mathematics Education, 2021
Sonstige:
- Teacher identity von MINT-Lehrkräften: Explorative Studie zur Selbst- und Fremdwahrnehmung
Bitzenbauer, P.; Veith, J.
Artikel, in: PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, 2021 - Schritt für Schritt zum Staatsexamen Mathematik - Theorie und Praxis zur ersten Staatsprüfung Grund-, Mittel- und Realschullehramt
Veith, J.; Bitzenbauer, P. (2021)
Lehrbuch, Springer Spektrum
Vorträge:
- "Teacher identity von MINT-Lehrkräften und Bezugsnormen: Implikationen für die Lehrerausbildung" (PS) mit Philipp Bitzenbauer auf der GDM-Tagung 2021 (Leuphana Universität Lüneburg)
- "Teacher identity in science education" mit Philipp Bitzenbauer auf der GIREP-Tagung 2020
(University of Malta)
Promotionsvorhaben:
Zur Didaktik der Gruppentheorie - Eine Mixed Methods Studie im Design-Based Research Format
Das Promotionsprojekt besteht in der Entwicklung und Evaluation eines Lehrkonzepts zur Gruppentheorie sowie eines Testinstruments zur Erhebung des Konstrukts Konzeptverständnis Gruppentheorie. Im Rahmen einer formativen und summativen Evaluation werden darüber hinaus auch kognitive Prozesse und Lernschwierigkeiten untersucht, die mit einer Einführung gruppentheoretischer Inhalte einhergehen.