Jens Schmidt

Situations of aesthetic-social negotiation
An ecological approach to reception practice

In his research project, Jens Schmidt, studies to what extent art reception can be understood as a practice, that is equally aesthetic (i.e. ambiguous and obstinate) and social (i.e. a relational interdependency of bodies and objects). Accordingly, the concept of an aesthetic-social negotiation is meant to describe how reception practice oscillates between situational resonances and aesthetic-social friction. The aim is to show how specific exchange situations, which are characterized by mutual influence and one’s own visibility, come about and lead to unpredictable networks of relations. The objects of the investigation are situations that have emerged from artistic settings between installation, interaction, and participation and in which a relational dynamic is expressed in a formative way. This aspect is challenging the conceptual work in each case in its own way. On the basis of Isabelle Strengers "ecology of practices" the interplay of practices of reception, staging, performance, curation, mediation, supervision and art criticism is to be shown in a non-hierarchical way in situations of reception. Furthermore, the practice of reception is to be granted its own obstinate productivity that establishes relationships that transcend the staging and inscribe themselves in subsequent practices beyond the situation.

 

About

Jens Schmidt studied media and cultural studies at the HHU Düsseldorf (B.A.) and cultural mediation with the focus on music at the Universität Hildesheim (M.A.). Since 2015 he has worked as a freelance artist in the field of interactive sound und media art and in cooperation with free collectives of theaters. Furthermore, he works at the interface with mediation and aesthetic practice, for example at documenta 14. Since April 2019, he has been a researcher at the DFG research training group "Aesthetic Practice" at the Institute of Philosophy of the University of Hildesheim.

 

His research interests include:

interactive art, aesthetic practice, phenomenology, performativity, poststructuralism and theories of cultural mediation.

 

Publications:

Im Erscheinen: Ästhetische Praxis als ökologische Konzeption. Situationen relational-divergierender Rezeptionspraxis. In: Praxis. Ausüben. Begreifen. Hg. Von Michael Corsten. Weilerswist: Velbrück Wissenschaft.

2017: Staged – Wie leere Bühnen zu Aushandlungsorten werden. In: Dating the Chorus # 2. Hg. durch den Chorus der documenta 14. Kassel. S. 156-163.

2016: Einladende Interventionen zwischen Spielplatz und Konzertsaal: Interaktive Klanginstallationen in öffentlichen Sphären als ästhetische Ermöglichungsräume für kulturelle Bildungsprozesse. In: Teilhabeorientierte Kultur-vermittlung. Hg. von Birgit Mandel, Bielefeld: Transcript.

 

Lectures:

09/2020 (Mit Fiona Schrading): Situations-Apparat. Spekulative Installation auf der digitalen Tagung “Experiment” der Gesellschaft für Medienwissenschaft.

01/2020: Algorithmischer Eigensinn. Programmierung und Widerfahrnis im Kontext digitaler Künste. Lecture-Performance auf der Tagung “Hacking the Computable” der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik an der HMDK Stuttgart.

 

University teaching activities:

Sommersemster 2020: Lehrautrag ‚Social Sound – Interaktive Klang- und Medieninstallation‘. Online-Übung am Institut für Musikwissenschaft, Universität Hildesheim.  

Wintersemster 2018/19: Lehrauftrag ‚Klang-Aktion-Raum-Licht – Stimme und Elektronik‘ Musiktheater-Übung gemeinsam mit Matthias Rebstock, Institut für Musikwissenschaft, Universität Hildesheim.

Sommersemester 2017: Als Tutor, Produktionsleitung ‚Klangwanderungen, musikalische land art, Musikvermittlung‘. Gemeinsam mit Matthias Rebstock, Institut für Musikwissenschaft, Universität Hildesheim. In Kooperation mit den Niedersächsischen Musiktagen

Sommersemester 2016: Als Gastdozent ‚Rundgangsdidaktik und mobiles Lernen‘. Künstlerische Begleitung der Modulabschlüsse am Institut für Politikdidaktik, Universität Kassel.

Wintersemster 2012/13: Als Tutor ‚Einführung in die Medien- und Kulturwissenschaften‘. Institut für Medien- und Kulturwissenschaft, Universität Düsseldorf