Publikationen (seit 2013)

Kizilirmak, J. M., Gallisch, N., Schott, B. H., Folta-Schoofs, K. (2021). Insight is not
            always the same: Differences between true, false, and induced insights in the
            matchstick arithmetic task. Journal of Cognitive Psychology. doi:
            10.1080/20445911.2021.1912049

Gerstenberg, F., Riechers, K., Bruhn, A., Folta-Schoofs, K., Haude, C., Miller, L., Bätge, C.,
            Cloos, P. (2021). Within limits? Multidisziplinär forschen im Kontext der Frage nach
            einer Inklusiven Bildungsforschung der frühen Kindheit. In: Bätge, C., Cloos, P.,
            Gerstenberg, F., Riechers, K. (Hrsg.): Inklusive Bildungsforschung der frühen
            Kindheit. Empirische Perspektiven und multidisziplinäre Zugänge. Weinheim/Basel:
            Beltz Juventa, S. 115-149 (ISBN 978-3-7799-6321-9).

Wernicke, M., Ritter, M. L., Torner, A., Kizilirmak, J. M., Schmidt-Thieme, B., Folta-Schoofs,
             K.
(2021). STARK – Ein soziales und inklusiv vermittelndes Trainingsprogramm zur
            Förderung der Raumwahrnehmung und Raumkognition. In: Bätge, C., Cloos, P.,
            Gerstenberg, F., Riechers, K. (Hrsg.): Inklusive Bildungsforschung der frühen
            Kindheit. Empirische Perspektiven und multidisziplinäre Zugänge. Weinheim/Basel:
            Beltz Juventa, S. 28-31.

Folta-Schoofs, K., & Ostermann, B. (2019). Neurodidaktik. Grundlagen für Studium und
            Praxis
, 1. Auflage. Stuttgart: W. Kohlhammer (ISBN: 978-3-17-029711-1).

Kizilirmak, J. M., Schott, B. H., Thürich, H., Sweeney-Reed, C. M., Richter, A., Folta-
            Schoofs, K.
, Richardson-Klavehn, A. (2019). Learning of novel semantic
            relationships via sudden comprehension is associated with a hippocampus-
            independent network. Consciousness & Cognition, 69, 113-132. doi:
            10.1016/j.concog.2019.01.005

Schott, B. H., Luecke, E., Pohl, I.-M., Seidenbecher, C., Pollmann, S., Kizilirmak, J. M., & Richardson-Klavehn, A. (2018). Gradual acquisition of visuospatial associative memory traces via the dorsal precuneus. Human Brain Mapping. epub ahead of print

Folta-Schoofs, K. (2018). Apparategestützte Kommunikations- und Feedbacksysteme. In:
            C. Maaß & I. Rink (Hg.), Handbuch Barrierefreie Kommunikation (pp. 345-359).
            Berlin: Frank & Timme (ISBN: 978-3-7329-0407-5).

Kizilirmak, J. M., Serger, V., Kehl, J., Öllinger, M., Folta-Schoofs, K., Richardson-Klavehn,
            A. (2018). Feelings-of-warmth increase more abruptly for verbal riddles solved with in
            contrast to without Aha! Experience. Frontiers in Psychology, 9:1404, 1-11. doi:
            10.3389/fpsyg.2018.01404

Tschammler, C., Zimmermann, D., Batschkus, S., Wiegand, A., & Folta-Schoofs, K. (2018).
            Perception of children with visible untreated and treated caries. Journal of Dentistry,
            74,
37-42. doi: 10.1016/j.jdent.2018.05.006

Folta-Schoofs, K. (2018). Leistung und Gerechtigkeit aus neurodidaktischer Perspektive. In
            T. Sansour, O. Musenberg, & J. Riegert (Hrsg.), Bildung und Leistung. Differenz
            zwischen Selektion und Anerkennung
(pp. 130-139). Bad Heilbrunn: Klinkhardt
            (ISBN: 978-3-7815-2247-3).

Kappes, C., Streubel, B., Droste, K. L., & Folta-Schoofs, K. (2017). Linking the Positivity
            Effect in Attention with Affective Outcomes: Age Group Differences and the Role of
            Arousal. Frontiers Psychology – Emotion Science, 8, 1-11. doi:
            10.3389/fpsyg.2017.01877.

Folta-Schoofs, K., Hesse-Zwillus, M., Kieslinger, N., Kruse, J., & Schulz, R. (2017).
            Museen „inklusiv“ gestalten. Wissenschaftliche Evaluation von Maßnahmen für eine
            barrierefreie Museumsgestaltung
. Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms (ISBN: 
            978-3-4871-5527-2).

Kizilirmak, J. M., Thürich, H., Folta-Schoofs, K., Schott, B. H., & Richardson-Klavehn, A. 
            (2016). Neural correlates of learning from induced insight: A case for reward-based
            episodic encoding. Frontiers in Psychology, 7: 1693, 1-16. doi:
            10.3389/fpsyg.2016.01693

Kizilirmak, J. M., Galvao Gomes da Silva, J., Imamoglu, F., & Richardson-Klavehn, A. (2015). Generation and the subjective feeling of “aha!” are independently related to learning from insight. Psychological Research. epub ahead of print. doi.org/10.1007/s00426-015-0697-2 [Link]

Folta-Schoofs, K., Hilke, C., Bethge, H.-J., & Felbel, D. (2015). Attention deficit hyperactivity
            disorder: precise time reproduction, but accelerated saccadic peak velocity of
            voluntary eye movements after MPH-medication. In T. Heinen (Ed.), Advances in
            Visual Perception Research
(pp. 107-140). New York, NV: Nova Science Publishers.
            (ISBN: 978-1-63482-455-2)

Kizilirmak, J. M., Rösler, F., Bien, S., & Khader, P. H. (2015). Inferior parietal and right frontal contributions to trial-by-trial adaptations of attention to memory. Brain Research, 1614, 14–27. doi.org/10.1016/j.brainres.2015.04.012 [Link]

ŸHesse, M. (2015). Barrierefreie Ausstellungsgestaltung am Beispiel der neuen Dauerausstellung „Museum der Sinne. Kultur- und Erdgeschichte barrierefrei erleben!“ im Roemer- und Pelizaeus-Museum Hildesheim, Publikation des AK Ausstellungsplanung im Deutschen Museumsbund: (http://www.museumsbund.de/fileadmin/ak_ausstellung/ dokumente/Barrierefreiheit/Barrierefreie_Ausstellungsgestaltung_MdS_Hesse.pdf).

Folta-Schoofs, K., Wolf, O.T., Treue, S., & Schoofs, D. (2014). Perceptual complexity,
            rather than valence or arousal accounts for distracter-induced overproductions of
            temporal durations. Acta Psychologica, 147, 51-59. doi: 10.1016/j.actpsy.2013

Behrmann, L., Kizilirmak, J. M., & Utesch, F. (2014). Langfristige Auswirkungen ausbleibenden Strategieunterrichts auf das Lernverhalten von Studierenden und deren Einstellungen zur Schule. In: M. Krämer, U. Weger, & M. Zupanic (Eds.), Psychologiedidaktik und Evaluation X (pp. 179–186). [PDF]

Kizilirmak, J. M., Rösler, F., & Khader, P. H. (2014). Trial-to-trial dynamics of selective long-term-memory retrieval with continuously changing retrieval targets. Brain and Cognition, 90, 8–18. doi: doi.org/10.1016/j.bandc.2014.04.013 [Link]

ŸHesse, M. & Kruse, J. (2014). Alte Kulturen begreifen und erfahren – Das „Museum der Sinne. Kultur- und Erdgeschichte barrierefrei erleben!“ im Roemer- und Pelizaeus-Museum Hildesheim. Amun. Magazin für die Freunde der Ägyptischen Museen, 16. Jg, Heft 49, 9-12.

ŸHesse, M. (2014). Museen barrierefrei für alle – Ein Abbau von Barrieren. In: Internet-Blog des Universalmuseums Joanneum, Graz: http://www.museumsblog.at/2014/08/24/ museen-barrierefrei-fuer-alle-ein-abbau-von-barrieren/.

ŸSchulz, R. & Hesse, M. (2014). „Museum der Sinne. Kultur- und Erdgeschichte barrierefrei erleben!“ – Barrierefreiheit und Inklusion im Roemer- und Pelizaeus-Museum Hildesheim“. KulturBetrieb. Magazin für innovative und wirtschaftliche Lösungen in Museen, Bibliotheken und Archiven, Heft 3, 30 f. (www.kulturbetrieb-magazin.de/ fileadmin/user_upload/kulturbetrieb/KulturBetrieb-Ausgabe-3-August-2014.pdf).

ŸAlbrecht, U.-V., Folta-Schoofs, K., Behrends, M. & von Jan, U. (2013). Effects of Mobile Augmented Reality Learning Compared to Textbook Learning on Medical Students - Randomized Controlled Pilot Study. Journal of Medical Internet Research, 15(8), e182. doi: 10.2196/jmir.2497