Vorträge und Konferenzbeiträge

2/2019                         

Der Effekt von Leistungsstandards auf Kompetenzarmut – Ergebnisse eines fixed effects-Ansatzes mit PISA-Daten.Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln (mit Reinhard Schunck)

2/2019                         

Ungleiche Wege? Die Bedeutung der Entfernung zur weiterführenden Schule für die Schullaufbahnpräferenzen von Familien mit und ohne Migrationshintergrund.Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln (mit Hanno Kruse)

9/2018                         

So nah und doch so fern. Was haben Schulwege mit ethnischer Bildungsungleichheit zu tun? (with Hanno Kruse), Bi-Annual Conference of the German Association for Sociology (DGS), Göttingen

9/2018 

Wie stark beeinflusst der sozioökomomische Status die räumliche Segregation von Menschen mit Migrationshintergrund? Eine Analyse der Ursachen sozialräumlicher Disparitäten in der "Boomtown" München(with Michael Hanslmeier and Michael Windzio), Bi-Annual Conference of the German Association for Sociology (DGS), Göttingen

9/2018 

Podiumsdiskussion: Soziologie und Schule, Bi-Annual Conference of the German Association for Sociology (DGS), Göttingen

9/2018                         

Long Way from Home: Do School Locations Explain Ethnic Stratification in Education?(with Hanno Kruse), EERA ‘European Conference on Educational Research’, Bozen

9/2018                         

Assessments and Accountability In Secondary Education: Are OECD Countries Converging over Time?(with Nina Jude), EERA ‘European Conference on Educational Research’, Bozen

7/2018                         

The Effects of National Performance Standards on Social and Ethnic Educational Inequality – Findings from a Fixed Effects Approach with PISA Data (Poster Presentation, with Reinhard Schunck), Conference: Educational Inequality – Mechanisms and Institutions, Amsterdam

7/2018                         

New Accountability Schemes? Assessing Trends in Educational Assessment and Accountability Procedures in OECD Countries (with Nina Jude). XIX ISA World Congress of Sociology

4/2018  

Assessments, Accountability and Educational Outcomes in OECD Countries – Patterns and Changes over Time (with Nina Jude),Annual Meeting American Educational Research Association, New York,

11/2017                      

What's the point in educational equity? Innovative Training Network –Meeting, Universität Bremen

9/2017                        

Wie Bildung Brücken für die Integration baut: „Gymnasialtag“ des Hessischen Philologenverbandes, Grünberg

 

8/2017                        

Assessments and Accountability in Secondary Education: International Trends in Educational Policies (mit Nina Jude), Bi-Annual Meeting European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finnland

4/2017                        

The Potential of PISA for Comparative Research in Education: Room for Improvement? (mit Nina Jude), Annual Meeting American Educational Research Association, San Antonio, Texas

3/2017

Quasi-Längsschnittliche Analysen mit PISA und Co.: Potentiale für die Analyse von Kompetenz(ungleichheit). DZHW Forschungskolloquium, Hannover

3/2017                        

Ethnic educational inequality, school segregation, and education systems: Evidence from a quasi-longitudinal approach using PISA data (mit Reinhard Schunck), Spring Meeting ISA RC28, Köln

 

1/2017                        

Quasi-longitudinal analyses with PISA. CIDER LERN Workshop, Leibniz Headquarters, Berlin

9/2016

Effekte der Stratifizierung und Standardisierung von Bildungssystemen auf Schulleistungen von Migranten: Ergebnisse auf Basis eines PISA-Quasi-Panels. 38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Bamberg (mit Reinhard Schunck)

4/2016

Impuls: Aufgaben der Bildungsforschung in der Begleitung der Bildungsintegration von neu zugewanderten Kindern und Jugendlichen. ZBI Konferenz:Nach der Flucht – Bildungspartizipation neu zugewanderter Kinder und Jugendlicher, Universität Hildesheim

3/2016

Keynote: Was Hänschen nicht lernt, lernt Hans nimmermehr – Bildungsungleichheit im Lebensverlauf aus soziologischer Perspektive (mit Judith Offerhaus), Pre-GEBF-Nachwuchskonferenz, WZB Berlin

1/2016

Changing policies, changing integration? Assessing the impact of education systems on immigrant’s educational performance with PISA data – A longitudinal approach. CIDER-Abschlusskonferenz, WZB Berlin

12/2015

The impact of education systems on immigrant’s educational performance. Analyses with PISA. Kolloquium der Abteilung Bildungsqualität und Evaluation, DIPF Frankfurt

11/2015

Ready to go! Einstellungen gegenüber Schule bei jungen Migranten am Ende der Pflichtschulzeit – „Weiche“ Ressourcen für den Übergangserfolg? (Impulsvortrag). Expertentreffen „Übergangserfolg und Migrationshintergrund – eine Frage der Ressourcen?“ Deutsches Jugendinstitut, Halle

10/2015

Ungleichheit und Exklusion im Spiegel der PISA‐Studie. Symposium: Methoden der Bildungsforschung. Stiftung Universität Hildesheim

10/2015

Migration und Bildungsgerechtigkeit – Konsequenzen für die Gesellschaft. Tagung des wissenschaftlichen Beirats des Deutschen Philologenverbands. Berlin

11/2014

Keynote: Convergences in Education? The Changing Power of International Student Assessment and Information Infrastructures. Konferenz der Special Interest Group “Educational Evaluation, Accountability and School Improvement” der European Association for Research on Learning and Instruction, Universität Bielefeld (mit Andreas Breiter)

7/2014

Changing education policies, changing inequalities? How to assess the impact of education systems on educational inequalities with PISA data – a longitudinal approach. Konferenz: How do educational systems shape educational inequalities? Universität Luxemburg

5/2014

Issues of Inequality and Ideology: Sociological Perspectives on PISA. Workshop: PISA – More than just a Survey? Universität Bremen

3/2014

Effekte von Bildungssystemen auf Leistungsunterschiede zwischen Migranten und Einheimischen - Ein internationaler Vergleich auf Basis von PISA. 2. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung, Frankfurt/Main

3/2014

Not Prepared For Life? Macroeconomic Effects on School Engagements, Sociology Seminars, Universiteit van Amsterdam

8/2013

Education Frustration: Has the Crisis Led to Higher Pessimism Amongst Students? Evidence from PISA., 11th Conference of the European Sociological Association, Turin

6/2013

Welfare Magnets und Moral Hazard? Wie Wohlfahrtsstaatsregime Migrations- und Integrationsprozesse (nicht) beeinflussen, Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie, Bern

6/2013

Integration durch Bildung? Wie die Stratifizierung, Standardisierung und Res-sourcenausstattung von Bildungssystemen die Schulleistungen von Migranten beeinflusst, Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie, Bern

1/2013

Der Einfluss der Größe und Diversität des Migrantenanteils an Schulen auf die Leseleistungen. Ein internationaler Vergleich. Workshop: „Sozialintegration und interethnische Netzwerkkontakte“. Forschungsgruppe Migremus & EMPAS, Universität Bremen

10/2012

Gleichheit oder Leistung – welchen Einfluss haben Bildungssysteme, Wohlfahrtsstaat und Einwanderungspolitik auf den Schulerfolg von Migranten? Plenum 5: „Erzeugung und Legitimierung sozialer Ungleichheiten durch Bildung, Sozialstaat und Professionen“, 36. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Bochum

07/2012

Educational Achievement of Immigrants in Comparative Perspective: The Impact of Educational Systems, Welfare Regimes and Immigration Policies, 6th EducEight International Conference: “Ethnicity and Education. Old Issues, New Insights”. Newcastle

06/2012

Socio-structural Effects on Educational Poverty of Young Immigrants. An International-Comparative Perspective, European Population Conference, Stockholm (Poster Präsentation)

03/2012

Educational Achievement of Immigrants in International Perspective – The Impact of Education Systems, Welfare States and Immigration Policies. Internationales Symposium: “Immigration, Higher Education and the Professional Sector”. Universitat de Barcelona

09/2010

Regime Effects on Cognitive Exclusion of Immigrants. Konferenz: "Integration and Inequality in Educational Institutions", Universität Bremen

07/2010

Varying Backgrounds: The Effect of Host Country Institutions on Immigrants Educational Achievement. ISA World Congress of Sociology, RC 04 Sociology of Education, Göteborg.

07/2010

The Effect of Host Country Institutions and Social Stratification on Educational Achievement of Immigrants. Konferenz: “New Migrations, New Challenges, Trinity Immigration Initiative International Conference”. Dublin (mit Michael Windzio)

05/2010

Welfare regimes, Education Policy and Educational Outcomes. Konferenz: Welfare state traditions, education and higher education policy, Universität Konstanz (mit Michael Windzio)

03/2010

Die kognitive Exklusion junger Migranten im Ländervergleich. Effekte institutioneller und sozialstruktureller Faktoren. (mit Michael Windzio), MIT-Colloquium, WZB Berlin

9/2009

Systems of Exclusion. Immigration and Inequalities (A Multilevel Analysis). 9th Conference of the European Sociological Association, Lissabon

3/2009

Migrationsregime und Schulleistungen von Migranten im internationalen Vergleich, Forschungskolloquium Bildungssoziologie, Universität Bern

05/2008

Migrationsregime: Theoretische und empirische Annäherung an eine Typologie. Migremus-Kolloquium, Universität Bremen

04/2008

Migration Regimes and Educational Achievement of Immigrants. Konferenz: Geography and Education: Practices of Integration and Segregation in European Urban Contexts, Universität Luxemburg

12/2007

Migrationsregime und Schulleistungen von Migranten. Jahrestreffen der Arbeitsgruppe Migration, Integration und Stadt der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Universität Bremen

12/2007

Migrationsregime und Schulleistungen von Migranten im internationalen Vergleich. ForStaR-Kolloquium, Universität Bremen