The Focal Point asks which narratives and which places of remembrance are missing in Germany? Which social groups have not yet been represented or have been poorly represented, e.g. in school textbooks and at public memorial sites? Which narratives and interpretations of the past are contributed by different groups and claim public recognition? Which narratives of the past are currently effective?

In modern immigration societies, diverse and variously competing ideas, perspectives, and evaluations of historical events come together. Different communities of memory remember one and the same event differently. In the process, history also becomes an object of negotiation or a site for the negotiation of historical identities. In such processes of negotiation, which are also processes of appropriation of history, affiliations are negotiated. Of course, this does not happen in a vacuum, but within the framework of a history policy that is usually shaped by the nation-state, which is reflected, for example, in school history lessons that are still predominantly oriented toward the nation-state and that place the history of the majority society at the center of historical considerations and memories. The history of the majority society, however, represents only one dimension of history in immigration societies, which is why there is a danger of excluding the history(s) of other groups or not even allowing them to participate in the selection and interpretation of nationally and historically significant events. The history of others and the multiple entanglements of history are not recognized as part of the national culture of memory. History is therefore often constructed and experienced as a moment of separation. Migration history, origin history, family history and the history of the host society are not considered in terms of their commonalities, connections and interactions. With the Focal Point we take into account the potential of a migration-pedagogically oriented memory and education work, which enables the coexistence of shared memories, divided memories and conflicting memories.  

Projects: Research & Practice

BMBF-Verbundprojekt zum historischen Lernen in der Migrationsgesellschaft geht an den Start

Am 1. März 2018 ist das Projekt „Geschichten in Bewegung. Erinnerungspraktiken, Geschichtskulturen und historisches Lernen in der deutschen Migrationsgesellschaft“ (HiLMig) gestartet. An dem vom Bundesministerium für Bildung und Forschung finanzierten Verbundprojekt sind die Universität Hildesheim, die Freie Universität Berlin, das Georg Eckert Institut Leibniz Institut für internationale Schulbuchforschung und die Universität Paderborn beteiligt. In Zusammenarbeit mit der Stiftung „Erinnerung Verantwortung Zukunft“, der Bundeszentrale für politische Bildung sowie Museen, Gedenkstätten, Instituten der Lehrerfortbildung, Akteure der non-formalen historischen Bildung und dem Schulbuchbereich werden Konzepte für historisches Lernen in der Migrationsgesellschaft entwickelt. Das Projekt hat eine Laufzeit von dreieinhalb Jahren und ein Fördervolumen von ca. 1 Mio Euro, davon gehen € 347.000 an die Universität Hildesheim.

Prof. Dr. Viola Georgi vom Institut für Erziehungswissenschaft/Zentrum für Bildungsintegration fokussiert mit ihrem Team auf den Bereich Lehrkräfte und historische Bildung an Schulen.
Im Geschichtsunterricht kommen unterschiedliche Perspektiven und vielfältige Erinnerungsbedürfnisse von Schülerinnen und Schülern, aber auch von Lehrkräften zusammen und fordern den geschichtskulturellen Kanon und Lehrplan heraus. In welcher Form dies geschieht und welche Ansätze und Konzepte hier bereits bestehen, ist Fokus des Teilprojekts der Universität Hildesheim. Das Projekt zielt zudem darauf, solche Konzepte historischen Lernens weiter zu entwickeln, damit Jugendliche befähigt werden, sensibel und kompetent mit den historischen Erinnerungsformen umzugehen.

Flyer 

Project Website